اظلاعات گردشگری | معرفی جاذبه های توریستی و هتل

جاذبه های توریستی | دیدنی های شهر های مختلف | هتل های شهر های مختلف

اظلاعات گردشگری | معرفی جاذبه های توریستی و هتل

جاذبه های توریستی | دیدنی های شهر های مختلف | هتل های شهر های مختلف

موزه باستان شناسی استانبول | چگونه به موزه باستان شناسی استانبول برویم؟

موزه باستان شناسی استانبول | چگونه به موزه باستان شناسی استانبول برویم؟

موزه باستان شناسی استانبول ( انگلیسی: İstanbul Archaeology Museums، ترکی: İstanbul Arkeoloji Müzeleri ) در واقع سه موزه در یک مجتمع هستند: موزه شرق باستان ( Eski Şark Eserleri Müzesi )، موزه عمارت کاشی کاری شده یا موزه هنر های اسلامی ( Çinili Köşk Müzesi ) و خود موزه باستان شناسی ( Arkeoloji Müzesi ) که در ساختمان اصلی قرار گرفته است.

هدف از ساخت موزه باستان شناسی استانبول

ساختمان اصلی به دستور نقاش و باستان شناس، عثمان حمدی ساخته شده است. موزه جهت متوقف کردن انتقال خیل عظیمی از صنایع و اقلام از امپراتوری به اروپا و منزل دادن به اکتشافات کشور، در اواخر قرن ۱۹ ام بنا نهاده شد. عثمان حمدی رئیس موزه بود. سریعا پس از افتتاح، حکمرانان محلی ای که در سراسر امپراتوری گسترده بودند اشیاء زیادی را به موزه ارسال کردند. امروزه، این موزه یکی از گرانبها ترین کلکسیون های اشیاء کلاسیک را به نمایش گذاشته است.


تصویری از طبیعت موزه باستان شناسی استانبول;

تصویری از طبیعت موزه باستان شناسی

محل ساخت موزه ها بخشی از باغ های خارجی کاخ توپکاپی بود. در سال ۱۸۹۱ فرمان داده شد موزه تحت نام "موزه ی امپراتوری" ( ترکی عثمانی: Müze-i Hümayun، ترکی: İmparatorluk Müzesi ) تاسیس شود. اولین متصدی و موسس موزه عثمان حمدی بی بود. از زمانیکه حکم سلطنتی با مضمون محافظت از اقلام فرهنگی در امپراتوری عثمانی به مرحله ی اجرا رسید، فرمانداران استان ها اقلام یافته شده را به پایتخت میفرستادند. به این طریق کلکسیون بزرگی برای موزه جمع آوری گشت.

تاریخچه موزه باستان شناسی استانبول

از آنجاییکه در قرن ۱۹ ام بسیاری از دولتمردان به دلیل تحصیل کردن و سفر در معرض ایده های غربگرا قرار گرفته بودند، تلاش برای مدرن کردن امپراتوری عثمانی در این قرن آغاز شد. درخواست تاسیس یک موزه ی امپراتوری به این دلیل مطرح شد که چندین مهره ی اصلی عرصه سیاست عثمانی با موزه ی لوور پاریس آشنایی پیدا کرده بودند. زمانیکه سلطان عبدالعزیز ( دوران سلطنت ۱۸۷۶-۱۸۶۱ ) در تابستان سال ۱۸۶۷ از موزه های باستان شناسی پاریس ( ۳۰ ژوئن تا ۱۰ جولای ۱۸۶۷ )، لندن ( ۱۲ تا ۲۳ جولای ۱۸۶۷ ) و وین ( ۲۸ تا ۳۰ جولای ۱۸۶۷ )، بازدید نمود، تحت تاثیر آن ها دستور ساخت یک موزه باستان شناسی مشابه در استانبول را داد.


تصویری از داخل موزه باستان شناسی استانبول; 

تصویری از داخل موزه باستان شناسی

با سر کار آمدن یک رئیس جدید برای وزارت آموزش، تصمیم به تاسیس یک موزه ی امپراتوری در سال ۱۸۶۹ تصویب شد اما در پی استعفای رئیس جدید و کمبود بودجه، این تصمیم منحل شد.احمد وفیق پاشا به عنوان وزیر آموزش در سال ۱۸۷۲، برای بار دوم ریاست موزه را دایر کرد و تاریخ دان، باستان شناس، کتیبه شناس و نقاش آلمانی، دکتر فیلیپ انتون دثیر ( Dr. Phillip Anton Dethier ) را در این منصب استخدام کرد. او در جمع آوری اشیاء تاریخی به قدری موفق بود که ایده ی ساخت موزه ای با هدف مشخص نظر ها را به خود جلب کرد. زمانیکه دثیر در سال ۱۸۸۱ درگذشت، نقاش و باستان شناس، عثمان حمدی بی در همان سال به این سمت منصوب شد.

موزه ی شرق باستان در سال ۱۸۸۳ به دستور عثمان حمدی بی به عنوان مدرسه ی هنر ساخته شد. بعد ها این بنا به موزه تبدیل و در سال ۱۹۳۵ افتتاح شد. در سال ۱۹۶۳ ساختمان بر بازدید کنندگان بسته شد و در سال ۱۹۷۴، پس از مرمت فضای داخلی بازگشایی شد.

معماری موزه باستان شناسی استانبول

بنای ساختمان اصلی توسط عثمان حمدی بی در سال ۱۸۸۱ آغاز شد و عمارت ساختار نئو کلاسیک کنونی اش را در سال ۱۹۰۸ به دست آورد. معمارِ بنا، الکساندر والری ( Alexander Vallaury ) بود ( او همچنین هتل پرا پالاس در استانبول را طراحی کرده است ). طراحی نمای جلویی ساختمان از مقبره ی سنگی اسکندر و مقبره ی زنان سوگوار الهام گرفته شده است. این ساختمان یکی از سازه های برجسته به سبک نئو کلاسیک در استانبول است. در صدمین سالگرد تاسیس در سال ۱۹۹۱، موزه جایزه ی شورای اروپا را برای نوسازی های صورت گرفته در سرسراهای طبقات پایینیِ ساختمان اصلی و نمایشگاه های جدید در دیگر ساختمان ها، دریافت کرد.

آشنایی با بخشهای موزه باستان شناسی استانبول

موزه شرق باستان

هنگام ورود به مجتمع موزه شرق باستان اولین ساختمان در سمت چپ قرار دارد. بنا که در سال ۱۸۸۳ ساخته شده، قطعاتی از شبه جزیره ی عربی مربوط به دوران پیش از اسلام، بین النهرین ( عراق کنونی )، مصر و آناتولی ( عمدتا امپراتوری های هتیتی) را شامل میشود. بازدید از این موارد را از دست ندهید:

 

بخشهای موزه شرق در موزه باستان شناسی استانبول; 

بخشهای موزه شرق در موزه باستان شناسی

 

  • کپی هتیتی از معاهده ی معروف قادش ( ۱۲۶۹ ) بین مصری ها و امپراتوری های هتیتی
  • دروازه ی ایشتار متعلق به بابل باستانی مربوط به سلطنت بخت النصر دوم
  • صفحات آجری لعابی که حیوانات مختلفی را به تصویر کشیده اند

موزه عمارت کاشی کاری شده

سومین و آخرین ساختمان مجتمع، عمارت کاشی کاری شده سلطان محمد فاتح است. عمارت در سال ۱۴۷۲ ساخته شده و یکی از قدیمی ترین نمونه های معماری مدنی عثمانی در استانبول است. کلکسیون نمایش داده شده در ۶ اتاق و یک سالن این موزه، شامل ظروف چینی و سرامیک های مختلفی مربوط به دوران عثمانیان و سلجوقیان است.


آثار تاریخی اسلامی موزه باستان شناسی استانبول; 

آثار تاریخی اسلامی موزه باستان شناسی

بین سال های ۱۸۷۵ و ۱۸۹۱، قبل از اینکه کلکسیون به ساختمان اصلی تازه ساز منتقل شود، از عمارت کاشی کاری شده به عنوان موزه ی امپراتوری استفاده میشد. در سال ۱۹۵۳ درهای بنا به عنوان موزه ی هنرهای ترکی و اسلامی به روی عموم گشوده شد و بعدها با موزه ی باستان شناسی استانبول تلفیق گشت.

طبقات موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی در بزرگترین ساختمان مجتمع قرار دارد و شامل ۴ طبقه است:

طبقه ی همکف: (ساختمان قدیمی) باستان شناسی کلاسیک، شامل کلکسیونی از مجسمه ها و مقبره های یونانی، هلنی و رومی میباشد ، از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجسمه ای رومی از بِس، نیمه خدایی با قدرت و نیرویی پایان ناپذیر و محافظ در برابر نیروهای شیطانی
  • تعدادی مقبره متعلق به گورستان سلطنتی صیدا ( Sidon ) که در سال ۱۸۸۷ از زیر خاک درآورده شده اند
  • مقبره ی زنان سوگوار

طبقه ی اول:در این بخش استانبول را در گذر قرن ها به نمایش گذاشته اند، مرور مرحله به مرحله از گذشته باستانی استانبول که شامل بخش های زیر میباشد؛

  • یکی از سه سر مار برنزی متعلق به ستون افعی واقع در میدان اسب دوانی ( که اکنون بدون سر است )
  • قسمتی از زنجیری آهنی که در دوران امپراتوری بیزانس در امتداد تنگه بسفر تا شاخ طلایی آویزان میشد تا از ورود کشتی های متخاصم جلوگیری کند.
  • یک ناقوس ( قرن ۱۴ ) از برج گالاتا

و...

طبقه ی دوم: کلکسیون هایی از آناتولی و تروا

طبقه ی سوم: فرهنگ همسایه های آناتولی، یک گالری مختص به قبرس و سوریه-فلسطین

اطراف موزه باستان شناسی استانبول

بعد از بازدید از موزه زمانی را برای گردش در پارک گلهان بگذارید که زمانی باغ شاهان عثمانی بوده است. این باغ، یک قطعه آرام بخش از فضای سبز، درست در مرکز این شهر قدیمی ؛ با رزهای آراسته و باغچه های گل های لاله ، درختان سایه انداخته و مناظر زیبا از گلدن هرن(Golden Horn) است .

تصویری از فضای باز اطراف موزه باستان شناسی استانبول 

تصویری از فضای باز اطراف موزه باستان شناسی

موقعیت موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی استانبول در بخش اروپایی استانبول و در همسایگی کاخ توپکاپی و پارک گلخانه واقع شده است. موزه باستان شناسی استانبول در محله سلطان احمد قرار دارد، که توسط موزه ها و مکان های تاریخی و هتل ها احاطه شده است.

چگونه به موزه باستان شناسی استانبول برویم؟

موزه باستان شناسی استانبول در منطقه امینونو استانبول واقع شده است و از جایی که نزدیک به کاخ توپکاپی واقع شده، دسترسی به این مکان تاریخی برای گردشگران تور استانبول بسیار آسان است. شما می توانید از انواع وسایل نقلیه عمومی از جمله مترو، اتوبوس و تراموا برای رسیدن به موزه باستانشناسی بهره ببرید. همپنین برای رسیدن به موزه  باستان شناسی می توانید سوار تراموای کاباتاش زیتین بورنو شوید ودر ایستگاه گلخانه پیاده شوید و به آسانی به موزه ی باستانشناسی استانبول برسید و از لذت آشنایی با تاریخ ترکیه و جهان در استانبول بهره مند شوید.

آدرس موزه باستان شناسی استانبول

شماره ۳۴۱۲۲ خیابان فاتح استانبول, ترکیه

ساعت کار موزه باستان شناسی استانبول

موزه ی باستانشناسی استانبول همه روزه، از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر برای بازدید عموم باز است.

امیدواریم که این مطلب در سفر به شهرر استانبول برای شما مفییدواقع شود.


منبع »بادساگروپ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.